آلیس در ماتریکس | هوش مصنوعی چه نسبتی با ما و کسب‌وکار‌های ایرانی دارد؟ ویدئو | تصویر روز ناسا؛ گردش یک سیاهچاله چگونه است؟ سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند
سرخط خبرها

جشن ۱۹۱ سالگی پیرترین موجود خشکی‌زی زمین

  • کد خبر: ۲۰۳۹۹۷
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
جشن ۱۹۱ سالگی پیرترین موجود خشکی‌زی زمین
در روز سال نو، لاک پشتی به نام جاناتان، که پیرترین موجود خشکی‌زی زمین است تولد ۱۹۱ سالگی خود را جشن گرفت.

شهرآرانیوز - گفته می‌شود سن جاناتان یک تخمین محافظه‌کارانه است و او درواقع می‌تواند مسن‌تر هم باشد.

جو هالینز دامپزشکی است که از سال ۲۰۰۹ از این لاک پشت مسن و سه لاک پشت خشکی‌زی دیگر در جزیره سنت هلنا مراقبت می‌کند.

سال گذشته، نایجل فیلیپس، فرماندار سنت هلنا، تاریخ تولد غیررسمی جاناتان را ۴ دسامبر ۱۸۳۲ اعلام کرد، اما هالینز هنوز در روز سال نو جشن تولد او را می‌گیرد.

هالینز می‌گوید: «این روز تولد او نیست، بلکه سالگرد زنده‌بودنش است؛ حالا هر چقدر که می‌خواهد باشد.»

با ورود جاناتان به ۱۹۲سالگی، او همچنان امید به زندگی دارد.

این لاک‌پشت غول‌پیکر سیشل در حال حاضر از میانگین ۱۵۰ سال امید به زندگی برای یک لاک پشت خشکی‌زی چندین دهه پیشی گرفته است، اما هالینز امیدوار است که در قرن سوم زندگی‌اش بتواند در اقامتگاه فرماندار در سنت هلنا، که یکی از جزایر قلمروی بریتانیا واقع در ۱۹۰۰ کیلومتری سواحل آفریقا محسوب می‌شود، به بازدیدکنندگان خوش‌آمد بگوید.

به استثنای کوسه‌های گرینلند که تخمین زده می‌شود حداقل ۲۵۰ سال عمر کنند، بعید است که هیچ موجود زنده‌ای در سطح این سیاره وجود داشته باشد که از جاناتان عمر بیشتری داشته باشد.

جو هالینز اوایل سال گذشته میلادی، کتابی با عنوان «دامپزشک در انتهای زمین» درباره ماجرا‌های خود در مراقبت از حیوانات پر سن و سال منتشر کرد.

بخش اول کتاب او بر پیچیدگی‌های مراقبت از جاناتان تمرکز دارد. زمانی که هالینز بیش از ۱۴ سال پیش وارد جزیره شد، گفت که جاناتان به دلیل آب مروارید، منقار شکننده و نازک‌شدن پوستش در وضعیت نامناسبی پیدا کرده.

هالینز می‌گوید که او در آن زمان برای تکمیل کالری دریافتی‌ جاناتان از علف و یونجه، میوه‌ها و سبزیجات تازه را وارد رژیم غذایی او کرد. بعد از این منقار تیز لاک‌پشت نیز شروع به رشد کرد و سلامت او به طور چشمگیری بهبود یافت.

هالینز می‌گوید از زمانی که در دوران کودکی در بریتانیا بزرگ شده از گونه‌های کوچکتر خزنده مراقبت می‌کرده است.
جاناتان حدود ۱۸۱ کیلوگرم وزن دارد و نابیناست و دیگر حس بویایی نیز ندارد، اما به جز این‌ها سالم است و شنوایی عالی‌ای نیز دارد و راه خود را با صدا پیدا می‌کند.

عکسی که بین سال‌های ۱۸۸۲ و ۱۸۸۶ از او گرفته شده است، او را در حال چرا کردن در محوطه‌های بیرون از عمارت فرماندار نشان می‌دهد. در نامه‌ای ذکر شده است که وقتی در سال ۱۸۸۲ از جزایر سیشل در اقیانوس هند به سنت هلنا آمد، کاملاً رشد کرده بود.

در جدول زمانی عمر لاک‌پشت‌ها، این بدان معناست که او در آن زمان حداقل ۵۰ سال داشته است. هالینز می‌گوید که جاناتان مشهورترین ساکن سنت هلنا از زمان تبعید ناپلئون به این جزیره در سال ۱۸۱۵ و پس از شکست در نبرد واترلو است.

هر ساله حدود ۱۵۰۰ گردشگر برای دیدن جاناتان و سایر لاک‌پشت‌ها _ یعنی فرد ۵۲ ساله و اِما و دیوید ۵۵ ساله _ از این جزیره بازدید می‌کنند.

هالینز می‌گوید مجبور شده‌اند به خاطر رفتار برخی از گردشگران که می‌خواهند با او سلفی بگیرند یا حتی پشتش سوار بشوند مسیر خاصی را برای بازدید آن‌ها درست کنند. او و دو مراقب دیگر نام مستعار  «جونو» را برای او به کار می‌برند که گردشگران به آن وسواس دارند.

او می‌گوید که بازدیدکنندگان وقتی متوجه می‌شوند که جاناتان احتمالاً در زمان اختراع لامپ رشته‌ای حدود ۵۰ سال سن داشته و در طول زندگی‌اش ۳۱ فرماندار را دیده است که به عمارت فرماندار سنت هلنا آمدها‌ند ‌و رفته‌اند، شگفت‌زده می‌شوند.

هالینز می‌گوید: «جاناتان از دیدن افراد استقبال می‌کند و از توجه لذت می‌برد و به طرز باشکوهی در مقابل لنز دوربین‌ها ژست می‌گیرد. او همچنین از شنیدن صدا‌هایی که از زمین تنیس نزدیک به محل سکونتش می‌آید لذت می‌برد. صدای توپ‌های تنیس و صدار پرشور فریاد‌ها و خنده‌ها او را به خود جذب می‌کند.»

این لاک‌پشت با صدای نگهبانانش به سمت آن‌ها می‌رود، زیرا می‌داند که به زودی زمان غذاخوردن فرا خواهد رسید.
هالینز می‌گوید: «وقتی به او نزدیک می‌شوم و به آرامی او را صدا می‌کنم، صدای من را می‌شناسد. او به واقعا توجهش جلب می‌شود و شروع به گاز گرفتن هوا می‌کند. من هم دستکش‌های ضخیم می‌پوشم تا به او موز، خیار و هویج و خوراک موردعلاقه‌اش _ یعنی گلابی و کاهو _ بدهم.»

هالینز ادامه می‌دهد: «او عاشق غذاخوردن است. اغلب از دادن غذای زیاد به او خودداری می‌کنم، چون او همیشه آماده خوردن است و نگران ترکیدن او هستم! او هیچوقت در خوردن توقفی ندارد.»

او در پایان تاکید می‌کند: «هر اتفاقی که بیفتد، فکر می‌کنم می‌توانیم از عملکرد خود برای مرافبت از او راضی باشیم، چون تمام تلاش خود را برای او انجام داده‌ایم. اما امیدوارم وقتی ۲۰۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد اینجا کنار او باشم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->